• English (UK)
  • Slovenčina (SK)

  • Úvod
  • O nás
    • O pastorovi
      • Peter Čuřík
      • Martin Hunčár - druhý pastor
    • História vzniku
    • V čo veríme
    • Najčastejšie otázky
    • Slovo pastora
    • Podporte nás
  • Zamyslenia
    • Najnovšie
    • Najčítanejšie
    • Témy
      • Božia láska
      • Spoločenské dianie
      • Kto vlastne si?
      • Chodenie s Bohom
    • O autoroch
  • Časopis
    • Témy
      • Misia / Reportáž
      • Vyučovanie
        • Zahraničný autor
        • Peter Čuřík
      • Rozhovory
      • Životopisy (cirkevné dejiny)
      • Správy zo sveta
      • Izrael
      • Skutočný príbeh
      • Rôzne
    • PDF verzia
    • Objednanie časopisu
  • Multimédiá
    • Audiokázne
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
    • Fotogaléria
    • Video
    • Art
      • Janko Oriešok
      • Ako vrabce čvirikali
  • Aktivity zboru
    • Nedeľná škola
    • G1 - dorast
    • Spark - mládež
      • Pozvánky
      • Fotky
      • Audio
      • Video
    • Letné tábory
      • Oheň od Neho - detský tábor 2019
      • Hodnoty - Spark & G1 tábor 2019
      • Na (vo) vode - detský tábor 2018
      • ŽiWhat - Spark & G1 tábor 2018
      • Champions - detský tábor 2017
      • Diversity - mládežnícko-dorastenecký tábor 2017
      • Ži s Kráľom! - detský tábor 2016
        • Prihláška pre lídrov
      • Walk on Water - mládežnícko-dorastenecký tábor 2016
      • Stretni sa s Kráľom - detský tábor 2015
      • Speak Life - mládežnícko-doratenecký tábor 2015
      • NESTE OVOCIE! - letný detský tábor 2014
      • CHOĎTE! - letný tábor 2013
        • Doprava a poplatky
      • 7 BIBLICKÝCH DIVOV SVETA - letný tábor 2012
        • prihláška pre deti
      • NA SKALE - letný tábor 2011
    • Konferencie
      • Konferencia viery 2017
      • Konferencia viery 2016
      • Konferencia viery 2015
      • Konferencia viery 2014
      • Konferencia viery 2013
      • Konferencia viery 2012
      • Konferencia viery 2011
      • Konferencia viery 2010
      • Konferencia viery 2009
    • Zájazdy
      • Izrael - 13.-20.6.2018
      • Izrael - 10.-17.6.2012
    • Evanjelizácie
      • Per mission tour 2019
      • Per mission tour 2018
      • Per mission tour 2017
      • Turné Perom Cedergårdhom - 2016
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2015
      • Turné s Perom Cedergårdhom: 16. - 27. augusta 2014
      • Eurotour 2013
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2013
      • Evanjelizačné turné s Perom Cedergårdhom - 2012
      • Alfa kurz
    • Ostatné aktivity
      • Tour de 3 Countries 2013 – 204 km
      • Cirkev ako rodina
    • Večerná biblická škola
  • e-Shop
    • Knihy
    • Kázne
    • Hudba
    • Video
  • Kontakt
    • Slovo života int. Bratislava
    • Zbory a misijné skupiny
    • Kresťanské weby

Konštantín a Metod (9. storočie)

  • Vytlačiť
  • Odoslať e-mailom
Podrobnosti
Dátum uverejnenia: sobota, 03. marec 2012, 02:00

Share in FacebookTweet it!

Títo bratia pochádzali z Tesaloniky (Solúna), teda z Byzantskej ríše. Konštantín bol najmladší zo všetkých súrodencov (narodil sa v roku 827, Metod v roku 815). O ich otcovi vieme, že bol vysoký byzantský štátny úradník. Je veľmi pravdepodobné, že aspoň jeden z rodičov bol Slovan. Isté však je, že bratia už pred svojou misiou na našom území poznali sloviensku reč. Zdá sa, že v Solúne to nebolo nič výnimočné. V polovici 9. storočia bola Byzancia politicky stabilná, kultúrne rýchlo napredovala a uskutočňovala kultúrnu expanziu nasmerovanú nielen na Slovanov, ale aj na Arménsko, Gruzínsko, Taliansko, chazarský kaganát a arabský svet. Práve preto misia z tejto ríše mala nevyhnutne aj politický podtext.

Konštantín s prímenom „Filozof“ bol Fóciovým žiakom. Už pred príchodom na naše územie mal misijné skúsenosti. Najprv pôsobil u Saracénov (v Bagdadskom kalifáte), a to bez svojho brata Metoda. Neskôr pokračoval misiou u Chazarov na pozvanie vládcu Chazarov v roku 860. Okrem toho mal Konštantín úspech v jednom malom národe vo fulskom kraji, ktorý pozostával zo zvyškov Alanov a Gótov. Tento národ sa celý obrátil na kresťanstvo. V roku 861 sa Konštantín vrátil do Carihradu, kde sa mal venovať svojej literárnej a pedagogickej činnosti. Čoskoro však prišiel posol od moravského kniežaťa Rastislava. Po tom, ako sa predtým neúspešne obrátil na pápeža v Ríme s podobnou prosbou, žiadali jeho poslovia v roku 862 v Carihrade o „učiteľa, ktorý by nám v našom jazyku vysvetlil pravú kresťanskú vieru.“ Cisár Michal III. vyzval Konštantína, aby sa ujal tejto misie.

Bratia prišli na Veľkú Moravu v roku 863. Na účely misie vytvorili prvé slovanské písmo – hlaholiku, do ktorého preložili viacero kresťanských kníh. Ešte pred príchodom na Moravu preložili zbierku evanjeliových perikop predčítavaných na bohoslužbách. Na Morave doplnili preklad štyroch evanjelií. Okrem toho napísali aj pôvodné diela, z ktorých najznámejšou je Konštantínova báseň Proglas (prvá slovanská báseň). Vďaka tejto činnosti sa bratia považujú za zakladateľov slovanskej literatúry. Okrem toho Konštantín pravdepodobne priniesol so sebou na Veľkú Moravu symbol byzantského dvojkríža (ktorý je dnes v slovenskom znaku). V roku 863 Konštantín založil tzv. Veľkomoravské učilište, v ktorom vychovávali budúcich slovanských kňazov, ktorých plánovali ordinovať v Konštantínopole.

Od začiatku svojho pobytu na Veľkej Morave museli čeliť kritike bavorských kňazov, ktorí na tomto území pôsobili už 30 rokov a obávali sa, že stratia v krajine vplyv. Títo kňazi zastávali veľmi dogmatickú pozíciu, čo sa týka používania jazyka na bohoslužbách (tzv. trojjazyčný blud: len tri jazyky, ktorými sa patrí v knihách chváliť Boha: hebrejský, grécky, latinský) Na tieto argumenty Konštantín reagoval: „Či neprichádza dážď od Boha na všetkých rovnako? A či slnko nesvieti takisto na všetkých? Či rovnako nedýchame na vzduchu všetci? To sa vy nehanbíte uznávať iba tri jazyky a prikazovať, aby všetky ostatné národy a kmene boli slepé a hluché? Povedzte mi, či robíte Boha bezmocným, že to nemôže dať, alebo závistlivým, že to nechce?“

Pre tieto spory si slovanských vierozvestcov povolal do Ríma pápež Mikuláš I. (866), ktorý však zomrel prv,  ako sa bratia do Ríma dostali. V roku 867 ich prijal pápež Hadrián II., ktorý odsúhlasil slovanské bohoslužobné knihy a v marci 868 povolil aj slovanský liturgický jazyk ako štvrtý jazyk západnej cirkvi, čo neskôr žiadny pápež až do 20. storočia nezopakoval. Konštantín v Ríme ochorel, vstúpil do kláštora, kde prijal meno Cyril a r. 869 aj zomrel. Metoda a troch slovanských mladých mužov ordinovali za kňazov a vrátili sa na Moravu. Metoda však na viac ako tri roky zajali nemeckí biskupi a prepustili až na pápežov zásah. Po návrate Metod s pomocou prepisovačov preložil celé Písmo. Zomrel r. 885.

Nitrianske knieža, Rastislavov synovec Svätopluk (871-894), zradil najprv svojho strýka Nemcom a potom zradil Nemcov. Od r. 870 vládol na Veľkej Morave sám. Svätopluk neprial slovanskej bohoslužbe a po Metodovej smrti vyhnal jeho žiakov z krajiny – väčšina odišla na Balkán. Slovanská liturgia však nebola na Morave úplne potlačená. Mojmír II. (894-906) ju, ako sa zdá, chcel obnoviť, ale pre nájazdy Maďarov sa rozhodol pre latinskú liturgiu. Metodovi žiaci evanjelizovali v Bulharsku, Srbsku, Chorvátsku a neskôr v Rusku – tam sa slovanská liturgia používala trvale. V roku 900 Maďari prekročili Dunaj a čoskoro ovládli oblasť, kde pracovali Konštantín a Metod. V roku 906 Veľkomoravská ríša zanikla a s ňou aj jej bohoslužobný život.

Z dostupných zdrojov nedokážeme určiť celý obsah a ducha posolstva Konštantína a Metoda, teda do akej miery kázali biblické evanjelium a do akej miery išlo o náboženstvo. V každom prípade však urobili veľkú službu vyvrátením trojjazyčného bludu a prekladom Písma do staroslovienčiny. Tento krok bol ešte dlhú dobu priekopníckym počinom a aj vďaka nim nastala neskôr doba, keď Písmo v rodnom jazyku začalo byť považované za samozrejmosť.


Zdroje:
Pavel Hanes: Dejiny kresťanstva. Banská Bystrica: Trian, 2007
Wikipédia – Slobodná encyklopédia

Spracoval: Tomáš Počai

FaLang traduction system by Faboba

Životopisy (cirkevné dejiny)

  • Baise Pascal - Jansenizmus - 17. storočie

    Nie, nebojte sa, nevzali ste omylom do rúk učebnicu fyziky. Hoci meno Blaise Pascal poznáte snáď najmä v súvislosti s…

  • Hrmiaci Škót - John Knox (16. storočie)

    V dobe pred reformáciou sa na mape Európy neslávne vynímala malá krajina na severe – Škótsko. Ak inde bola cirkev…

  • Vývoj a dôsledky reformácie

    Pavel Hoffman Po dlhšom období stavu bez výraznejších zmien vo svete sa ľady začínali znovu hýbať v stredoveku v 13. storočí.…

  • Hugenoti (16. storočie) - Reformácia vo Francúzsku

    Aj keď najvýznamnejší reformný pohyb v cirkvi sa zrejme odohral v Nemecku a Švajčiarsku v 16. storočí, podobné hnutie sa…

  • Habáni (16. storočie)

    Radikálna reformácia v našich končinách V minulom čísle sme sa venovali hnutiu anabaptistov (novokrstencov), ktoré patrilo k tzv. radikálnej vetve reformácie.…

  • Anabaptisti (1509-1564) - Radikálna reformácia

    V predchádzajúcich číslach sme sa venovali najvplyvnejším osobnostiam reformácie v 16. storočí. Jedným zo spoločných menovateľov tohto prebudeneckého pohybu bol…

  • Ján Kalvín (1509 - 1564) - Švajčiarska reformácia

    V dobe, keď v Nemecku napredovala Lutherova reformácia a vo Švajčiarsku ostalo rozbehnuté reformné úsilie po Ulrichovi Zwinglim, prichádza na…

  • Ulrich Zwingli (1484 – 1531)

    Švajčiarska reformácia V posledných dvoch číslach sme sa zaoberali postavou Martina Luthera, hlavného zástupcu nemeckej reformácie. Zhruba v tom istom období sa však…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 2. časť

    Reformácia V minulom čísle sme sa začali venovať kľúčovej osobnosti reformácie – Martinovi Lutherovi, ktorý ako mních spoznal ospravedlnenie z viery a spôsobilo to…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 1. časť

    Reformácia V čase, keď čoraz viacerí hľadali odpovede na neutešenú situáciu cirkvi a keď sa v spoločnosti všeobecne presadzovala renesančná myšlienka…

  • Girolamo Savonarola (1452 – 1498)

    Bojovník proti nemravnosti V predchádzajúcich číslach sme písali najmä o reformnom pohybe u našich západných susedov – o Jánovi Husovi, husitoch…

  • Petr Chelčický a Jednota bratská (od 15. storočia)

    Viera, nádej a láska V minulom čísle sme si povedali o husitskom hnutí, ktorého zlaté časy skončili po tom, ako sa…

  • Ján Hus - bojovník za pravdu (okolo r. 1370 –…

    Po dosiahnutí vrcholu svojej svetskej moci v 13. storočí sa cirkev ocitla v situácii, keď bola na jednej strane presýtená množstvom vedomostí…

  • Anskar (801 – 865)

    Misia na severe Anskar vošiel do dejín ako „apoštol severu“. O jeho živote sa najviac dozvedáme zo spisu Rimberta, Anskarovho nasledovníka na…

  • John Wycliffe (1328-1384)

    Návrat k Písmu Neskorý stredovek bol obdobím sklamania z veľkých teologických systémov scholastiky, o ktorej sme písali v predošlých číslach, a tiež hľadania nových ciest,…

  • František z Assisi (1181 – 1226)

    František z Assisi, pôvodným menom Giovanni Battista Bernardone, patrí medzi hlavné postavy stredovekého kresťanstva. Otec mu dal krátko po krste meno…

  • Vzostup a pád scholastiky (13. – 15. storočie)

    V 13. storočí sa v západnej kresťanskej teológii naďalej rozvíja scholastika, ktorej počiatky sme si opísali v predminulom čísle a…

  • Valdenskí (12. storočie)

    Ako sme si povedali v minulom čísle, začiatkom druhého tisícročia nachádzame cirkev, ktorá sa zaoberá najmä filozofickým zdôvodňovaním a vysvetľovaním teológie. Na…

  • Raná scholastika (11. – 12. storočie)

      Na prelome tisícročí nachádzame kresťanstvo vo veľmi zvláštnom stave. Európske národy sú v podstate „kresťanské“, na druhej strane skutočný duchovný a morálny…

  • Paulikiáni (7. – 9. storočie)

    Skôr než sa definitívne dostaneme do druhého tisícročia, zastavíme sa ešte pri jednom zaujímavom hnutí, ktoré pôsobilo najmä vo východných…

  • Konštantín a Metod (9. storočie)

    Títo bratia pochádzali z Tesaloniky (Solúna), teda z Byzantskej ríše. Konštantín bol najmladší zo všetkých súrodencov (narodil sa v roku…

  • Počiatky slovanskej misie (7.-8. storočie)

    Po tom, čo sme sa pozreli na niektoré významné osobnosti svetového kresťanstva v prvom tisícročí, vráťme sa teraz trochu späť…

  • Simeon Nový Teológ (949-1022)

    Osobná duchovná skúsenosť Simeon Nový Teológ bol byzantský mních, ktorý po apoštolovi Jánovi a Gregorovi z Nazianzu (ktorý zohral významnú úlohu…

  • Keltská misia (6. – 8. storočie)

    O začiatkoch kresťanstva na Britských ostrovoch toho veľa s istotou nevieme, ale dostalo sa sem pravdepodobne už koncom 2. storočia,…

Predch. Nasl. Strana:

Modlitby

  • Modlitebná prosba
  • Poďakovanie Bohu

Informácie o akciách

  • Chcem dostávať informácie

Sociálne siete

Login

  • Nepamätáš si heslo?
  • Nepamätáš si užívateľské meno?

Prehlásenie o ochrane osobných údajov

© Slovo života international Bratislava, 2012 - 2015