• English (UK)
  • Slovenčina (SK)

  • Úvod
  • O nás
    • O pastorovi
      • Peter Čuřík
      • Martin Hunčár - druhý pastor
    • História vzniku
    • V čo veríme
    • Najčastejšie otázky
    • Slovo pastora
    • Podporte nás
  • Zamyslenia
    • Najnovšie
    • Najčítanejšie
    • Témy
      • Božia láska
      • Spoločenské dianie
      • Kto vlastne si?
      • Chodenie s Bohom
    • O autoroch
  • Časopis
    • Témy
      • Misia / Reportáž
      • Vyučovanie
        • Zahraničný autor
        • Peter Čuřík
      • Rozhovory
      • Životopisy (cirkevné dejiny)
      • Správy zo sveta
      • Izrael
      • Skutočný príbeh
      • Rôzne
    • PDF verzia
    • Objednanie časopisu
  • Multimédiá
    • Audiokázne
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
    • Fotogaléria
    • Video
    • Art
      • Janko Oriešok
      • Ako vrabce čvirikali
  • Aktivity zboru
    • Nedeľná škola
    • G1 - dorast
    • Spark - mládež
      • Pozvánky
      • Fotky
      • Audio
      • Video
    • Letné tábory
      • Oheň od Neho - detský tábor 2019
      • Hodnoty - Spark & G1 tábor 2019
      • Na (vo) vode - detský tábor 2018
      • ŽiWhat - Spark & G1 tábor 2018
      • Champions - detský tábor 2017
      • Diversity - mládežnícko-dorastenecký tábor 2017
      • Ži s Kráľom! - detský tábor 2016
        • Prihláška pre lídrov
      • Walk on Water - mládežnícko-dorastenecký tábor 2016
      • Stretni sa s Kráľom - detský tábor 2015
      • Speak Life - mládežnícko-doratenecký tábor 2015
      • NESTE OVOCIE! - letný detský tábor 2014
      • CHOĎTE! - letný tábor 2013
        • Doprava a poplatky
      • 7 BIBLICKÝCH DIVOV SVETA - letný tábor 2012
        • prihláška pre deti
      • NA SKALE - letný tábor 2011
    • Konferencie
      • Konferencia viery 2017
      • Konferencia viery 2016
      • Konferencia viery 2015
      • Konferencia viery 2014
      • Konferencia viery 2013
      • Konferencia viery 2012
      • Konferencia viery 2011
      • Konferencia viery 2010
      • Konferencia viery 2009
    • Zájazdy
      • Izrael - 13.-20.6.2018
      • Izrael - 10.-17.6.2012
    • Evanjelizácie
      • Per mission tour 2019
      • Per mission tour 2018
      • Per mission tour 2017
      • Turné Perom Cedergårdhom - 2016
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2015
      • Turné s Perom Cedergårdhom: 16. - 27. augusta 2014
      • Eurotour 2013
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2013
      • Evanjelizačné turné s Perom Cedergårdhom - 2012
      • Alfa kurz
    • Ostatné aktivity
      • Tour de 3 Countries 2013 – 204 km
      • Cirkev ako rodina
    • Večerná biblická škola
  • e-Shop
    • Knihy
    • Kázne
    • Hudba
    • Video
  • Kontakt
    • Slovo života int. Bratislava
    • Zbory a misijné skupiny
    • Kresťanské weby

Simeon Nový Teológ (949-1022)

  • Vytlačiť
  • Odoslať e-mailom
Podrobnosti
Dátum uverejnenia: štvrtok, 01. september 2011, 02:00

Share in FacebookTweet it!

Osobná duchovná skúsenosť

Simeon Nový Teológ bol byzantský mních, ktorý po apoštolovi Jánovi a Gregorovi z Nazianzu (ktorý zohral významnú úlohu pri formovaní učenia o Duchu Svätom) ako tretí dostal oficiálny titul „teológ“. Tento titul sa nechápe v modernom akademickom zmysle, ale označuje skôr niekoho, kto hovorí zo svojej osobnej skúsenosti a duchovného vnímania Boha. Prívlastok „nový“ mu dali pôvodne jeho oponenti, ktorí boli presvedčení, že prináša nové, nepravé učenie.

 

Simeon sa narodil v byzantskej šľachtickej rodine a získal tradičné vzdelanie. Keď mal štrnásť rokov, stretol sa so Simeonom Starším, konštantínopolským mníchom, ktorý ho motivoval, aby venoval svoj život modlitbe a striedmosti. Skôr než sa stal mníchom, na odporúčanie Simeona Staršieho slúžil v dome istého patricija. Napriek tomu, že cez deň žil svetským životom, po večeroch si údajne čítal spisy, ktoré dostal od svojho duchovného otca, a práve vtedy prvýkrát zažil skúsenosť s Bohom, ktorú neskôr opísal v Rozpravách:


Tak som vstúpil na miesto, kde som sa obvykle modlieval a pamätajúc na slová svätého muža [Simeona Staršieho] som začal hovoriť „Svätý Bože“. A ihneď som bol pohnutý k slzám takou veľkou túžobnou láskou po Bohu, že slovami nedokážem opísať radosť a potešenie, ktoré som cítil. Padol som tvárou k zemi a naraz som uvidel, ako veľké svetlo nehmotne na mne žiariace uchopilo a pojalo celú moju myseľ i dušu, takže som bol ohromený neočakávaným divom a bol som akoby vo vytržení. „Či v tele, či mimo tela,“ [2 Korinťanom 12,2], rozprával som s týmto svetlom. To svetlo samo to dokázalo; rozptýlilo všetky nejasnosti v mojej mysli a vyhnalo všetky pozemské starosti. Vypudilo zo mňa všetku hmotnú nechápavosť a ťarchu telesnosti, ktorá otupovala a spútavala moje údy… Do mojej duše sa vliala neopakovateľná podoba veľkej duchovnej lásky a vnímania a ľúbeznosti presahujúcej ľúbeznosť akéhokoľvek viditeľného objektu spolu s oslobodením a zabudnutím všetkých myšlienok viažucich sa k tomuto životu.

 

Napriek tomuto zážitku opäť upadol do svetského spôsobu života. Keď mal 27 rokov, vstúpil do kláštora a úplne sa oddal učeníctvu u Simeona Staršieho. Simeon Starší nebol vysväteným kňazom, bol to jednoduchý mních, ktorého mnohí považovali za svätého. Keď mal 30 rokov, bol už opátom v kláštore sv. Mammasa a na tejto pozícii zotrval dvadsaťpäť rokov. Okrem priamej skúsenosti s Božou milosťou  kládol dôraz na to, aby bol človek podriadený vedeniu svojho duchovného otca. Jeho najvýznamnejšie spisy sú Hymnusy o Božej lásky, Etické rozpravy a Katechetické rozpravy. Jeho najznámejším učeníkom bol Niketas Stethatos, ktorý napísal dielo Život Simeona.

 

Medzičasom sa však Simeon dostal do sporu so svojimi vlastnými mníchmi, ktorí pokladali jeho režim za príliš tvrdý, a potom aj s biskupom Štefanom z Nikomédie, oficiálnym dvorným teológom a inými príslušníkmi cirkevnej vrchnosti. Nezhody so Štefanom viedli k jeho dočasnému vyhnanstvu od roku 1009. Štefan bol bývalý politik a diplomat, ktorý mal výborné teoretické poznatky z teológie. Ku kresťanskému učeniu skôr filozofický a abstraktný postoj, zatiaľ čo Simeon zastával spirituálny postoj, keď kládol dôraz na to, že človek musí mať osobnú skúsenosť s tým, o čom hovorí. Zároveň uznával autoritu Písma a raných cirkevných otcov. Okrem toho išlo aj o rozpor medzi „inštitucionálnym“ a „charizmatickým“ prístupom. Simeon sa nevzpieral oficiálnym cirkevným autoritám, učil však okrem iného, že krst nemá cenu, ak nenesie ovocie v podobe svätého života. Bol nepriateľom formalizmu, kresťanstva len podľa mena, ktoré neznamená zmenu života. Kázal pokánie a obrátenie k Ježišovi Kristovi, zdôrazňoval moc Svätého Ducha, ktorá premieňa človeka a uvádza ho do duchovnej jednoty s Bohom, čo je konečným cieľom svätého života. Učil, že po krste vodou je potrebný ešte krst v Duchu Svätom, ktorý znamená osobnú skúsenosť s Bohom a prináša život v poslušnosti. Bol presvedčený, že kresťanstvo skĺzlo do formálnych rituálov, v ktorých sa priama skúsenosť s Bohom stratila. Skúsenosť s Bohom nemá byť len pre vyvolených, dokonca sa neobmedzuje len na mníchov, ktorí jej môžu venovať všetok svoj čas, ale je pre všetkých kresťanov. Štefan ho za toto učenie obvinil z herézy, na čo Simeon odpovedal, že skutočnou herézou je popierať možnosť každého človeka mať priamu skúsenosť s Bohom. Simeon Nový Teológ je zaiste veľmi zaujímavým zjavom na prelome 10. a 11. storočia, keďže zdôrazňoval význam viacerých aspektov, ktoré sú veľmi podobné súčasnému evanjelikálnemu a letnično-charizmatickému hnutiu –  obrátenie, osobná skúsenosť s Bohom, krst Duchom Svätým, čo ukazuje, že tieto majú svoju nadčasovú hodnotu.

Zdroje: Wikipedia – otvorená encyklopédia

Tony Lane: Dějiny křesťanského myšlení

Spracoval Tomáš Počai

FaLang traduction system by Faboba

Životopisy (cirkevné dejiny)

  • Baise Pascal - Jansenizmus - 17. storočie

    Nie, nebojte sa, nevzali ste omylom do rúk učebnicu fyziky. Hoci meno Blaise Pascal poznáte snáď najmä v súvislosti s…

  • Hrmiaci Škót - John Knox (16. storočie)

    V dobe pred reformáciou sa na mape Európy neslávne vynímala malá krajina na severe – Škótsko. Ak inde bola cirkev…

  • Vývoj a dôsledky reformácie

    Pavel Hoffman Po dlhšom období stavu bez výraznejších zmien vo svete sa ľady začínali znovu hýbať v stredoveku v 13. storočí.…

  • Hugenoti (16. storočie) - Reformácia vo Francúzsku

    Aj keď najvýznamnejší reformný pohyb v cirkvi sa zrejme odohral v Nemecku a Švajčiarsku v 16. storočí, podobné hnutie sa…

  • Habáni (16. storočie)

    Radikálna reformácia v našich končinách V minulom čísle sme sa venovali hnutiu anabaptistov (novokrstencov), ktoré patrilo k tzv. radikálnej vetve reformácie.…

  • Anabaptisti (1509-1564) - Radikálna reformácia

    V predchádzajúcich číslach sme sa venovali najvplyvnejším osobnostiam reformácie v 16. storočí. Jedným zo spoločných menovateľov tohto prebudeneckého pohybu bol…

  • Ján Kalvín (1509 - 1564) - Švajčiarska reformácia

    V dobe, keď v Nemecku napredovala Lutherova reformácia a vo Švajčiarsku ostalo rozbehnuté reformné úsilie po Ulrichovi Zwinglim, prichádza na…

  • Ulrich Zwingli (1484 – 1531)

    Švajčiarska reformácia V posledných dvoch číslach sme sa zaoberali postavou Martina Luthera, hlavného zástupcu nemeckej reformácie. Zhruba v tom istom období sa však…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 2. časť

    Reformácia V minulom čísle sme sa začali venovať kľúčovej osobnosti reformácie – Martinovi Lutherovi, ktorý ako mních spoznal ospravedlnenie z viery a spôsobilo to…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 1. časť

    Reformácia V čase, keď čoraz viacerí hľadali odpovede na neutešenú situáciu cirkvi a keď sa v spoločnosti všeobecne presadzovala renesančná myšlienka…

  • Girolamo Savonarola (1452 – 1498)

    Bojovník proti nemravnosti V predchádzajúcich číslach sme písali najmä o reformnom pohybe u našich západných susedov – o Jánovi Husovi, husitoch…

  • Petr Chelčický a Jednota bratská (od 15. storočia)

    Viera, nádej a láska V minulom čísle sme si povedali o husitskom hnutí, ktorého zlaté časy skončili po tom, ako sa…

  • Ján Hus - bojovník za pravdu (okolo r. 1370 –…

    Po dosiahnutí vrcholu svojej svetskej moci v 13. storočí sa cirkev ocitla v situácii, keď bola na jednej strane presýtená množstvom vedomostí…

  • Anskar (801 – 865)

    Misia na severe Anskar vošiel do dejín ako „apoštol severu“. O jeho živote sa najviac dozvedáme zo spisu Rimberta, Anskarovho nasledovníka na…

  • John Wycliffe (1328-1384)

    Návrat k Písmu Neskorý stredovek bol obdobím sklamania z veľkých teologických systémov scholastiky, o ktorej sme písali v predošlých číslach, a tiež hľadania nových ciest,…

  • František z Assisi (1181 – 1226)

    František z Assisi, pôvodným menom Giovanni Battista Bernardone, patrí medzi hlavné postavy stredovekého kresťanstva. Otec mu dal krátko po krste meno…

  • Vzostup a pád scholastiky (13. – 15. storočie)

    V 13. storočí sa v západnej kresťanskej teológii naďalej rozvíja scholastika, ktorej počiatky sme si opísali v predminulom čísle a…

  • Valdenskí (12. storočie)

    Ako sme si povedali v minulom čísle, začiatkom druhého tisícročia nachádzame cirkev, ktorá sa zaoberá najmä filozofickým zdôvodňovaním a vysvetľovaním teológie. Na…

  • Raná scholastika (11. – 12. storočie)

      Na prelome tisícročí nachádzame kresťanstvo vo veľmi zvláštnom stave. Európske národy sú v podstate „kresťanské“, na druhej strane skutočný duchovný a morálny…

  • Paulikiáni (7. – 9. storočie)

    Skôr než sa definitívne dostaneme do druhého tisícročia, zastavíme sa ešte pri jednom zaujímavom hnutí, ktoré pôsobilo najmä vo východných…

  • Konštantín a Metod (9. storočie)

    Títo bratia pochádzali z Tesaloniky (Solúna), teda z Byzantskej ríše. Konštantín bol najmladší zo všetkých súrodencov (narodil sa v roku…

  • Počiatky slovanskej misie (7.-8. storočie)

    Po tom, čo sme sa pozreli na niektoré významné osobnosti svetového kresťanstva v prvom tisícročí, vráťme sa teraz trochu späť…

  • Simeon Nový Teológ (949-1022)

    Osobná duchovná skúsenosť Simeon Nový Teológ bol byzantský mních, ktorý po apoštolovi Jánovi a Gregorovi z Nazianzu (ktorý zohral významnú úlohu…

  • Keltská misia (6. – 8. storočie)

    O začiatkoch kresťanstva na Britských ostrovoch toho veľa s istotou nevieme, ale dostalo sa sem pravdepodobne už koncom 2. storočia,…

Predch. Nasl. Strana:

Modlitby

  • Modlitebná prosba
  • Poďakovanie Bohu

Informácie o akciách

  • Chcem dostávať informácie

Sociálne siete

Login

  • Nepamätáš si heslo?
  • Nepamätáš si užívateľské meno?

Prehlásenie o ochrane osobných údajov

© Slovo života international Bratislava, 2012 - 2015