• English (UK)
  • Slovenčina (SK)

  • Úvod
  • O nás
    • O pastorovi
      • Peter Čuřík
      • Martin Hunčár - druhý pastor
    • História vzniku
    • V čo veríme
    • Najčastejšie otázky
    • Slovo pastora
    • Podporte nás
  • Zamyslenia
    • Najnovšie
    • Najčítanejšie
    • Témy
      • Božia láska
      • Spoločenské dianie
      • Kto vlastne si?
      • Chodenie s Bohom
    • O autoroch
  • Časopis
    • Témy
      • Misia / Reportáž
      • Vyučovanie
        • Zahraničný autor
        • Peter Čuřík
      • Rozhovory
      • Životopisy (cirkevné dejiny)
      • Správy zo sveta
      • Izrael
      • Skutočný príbeh
      • Rôzne
    • PDF verzia
    • Objednanie časopisu
  • Multimédiá
    • Audiokázne
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
    • Fotogaléria
    • Video
    • Art
      • Janko Oriešok
      • Ako vrabce čvirikali
  • Aktivity zboru
    • Nedeľná škola
    • G1 - dorast
    • Spark - mládež
      • Pozvánky
      • Fotky
      • Audio
      • Video
    • Letné tábory
      • Oheň od Neho - detský tábor 2019
      • Hodnoty - Spark & G1 tábor 2019
      • Na (vo) vode - detský tábor 2018
      • ŽiWhat - Spark & G1 tábor 2018
      • Champions - detský tábor 2017
      • Diversity - mládežnícko-dorastenecký tábor 2017
      • Ži s Kráľom! - detský tábor 2016
        • Prihláška pre lídrov
      • Walk on Water - mládežnícko-dorastenecký tábor 2016
      • Stretni sa s Kráľom - detský tábor 2015
      • Speak Life - mládežnícko-doratenecký tábor 2015
      • NESTE OVOCIE! - letný detský tábor 2014
      • CHOĎTE! - letný tábor 2013
        • Doprava a poplatky
      • 7 BIBLICKÝCH DIVOV SVETA - letný tábor 2012
        • prihláška pre deti
      • NA SKALE - letný tábor 2011
    • Konferencie
      • Konferencia viery 2017
      • Konferencia viery 2016
      • Konferencia viery 2015
      • Konferencia viery 2014
      • Konferencia viery 2013
      • Konferencia viery 2012
      • Konferencia viery 2011
      • Konferencia viery 2010
      • Konferencia viery 2009
    • Zájazdy
      • Izrael - 13.-20.6.2018
      • Izrael - 10.-17.6.2012
    • Evanjelizácie
      • Per mission tour 2019
      • Per mission tour 2018
      • Per mission tour 2017
      • Turné Perom Cedergårdhom - 2016
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2015
      • Turné s Perom Cedergårdhom: 16. - 27. augusta 2014
      • Eurotour 2013
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2013
      • Evanjelizačné turné s Perom Cedergårdhom - 2012
      • Alfa kurz
    • Ostatné aktivity
      • Tour de 3 Countries 2013 – 204 km
      • Cirkev ako rodina
    • Večerná biblická škola
  • e-Shop
    • Knihy
    • Kázne
    • Hudba
    • Video
  • Kontakt
    • Slovo života int. Bratislava
    • Zbory a misijné skupiny
    • Kresťanské weby

Vzostup a pád scholastiky (13. – 15. storočie)

  • Vytlačiť
  • Odoslať e-mailom
Podrobnosti
Dátum uverejnenia: nedeľa, 03. marec 2013, 23:46

Share in FacebookTweet it!

V 13. storočí sa v západnej kresťanskej teológii naďalej rozvíja scholastika, ktorej počiatky sme si opísali v predminulom čísle a sú spojené najmä s osobami ako Anselm z Canterbury, Peter Abélard a Peter Lombardský. Nástup scholastiky priniesol zvýšený dôraz na rozum a pre teológiu nový spôsob myslenia, dialektiku, v ktorej určitá téza a jej antitéza tvoria novú pravdu, syntézu. V 13. storočí scholastika s týmito dôrazmi dosahuje vrchol a stavia svoju impozantnú filozoficko-teologickú stavbu. Azda najvýznamnejšími postavami vrcholnej scholastiky sú Bonaventura a Tomáš Akvinský.

Bonaventura (1221 – 1274) bol duchovným synom Františka z Assisi, dôraz však kládol na vzdelanie a viedol františkánsku katedru teológie v Paríži. Bol tiež generálom rádu františkánov a pre jeho múdre riešenie sporov ho nazývali „druhým zakladateľom“ rádu. Pevne zastával názor, že intelektuálna a morálna istota vyžaduje nadprirodzené božské osvietenie mysle a svedomia, čím sa líšil od Tomáša Akvinského.

Tomáš Akvinský (1226 – 1274) sa narodil v Aquine, ktoré sa nachádza na polceste medzi Rímom a Neapolom. Proti vôli svojej rodiny vstúpil do rádu dominikánov a o mnoho rokov neskôr sa stal univerzitným majstrom v Paríži. Svoj život zasvätil dosiahnutiu syntézy medzi rozumom a vierou, filozofiou a teológiou, Aristotelom a katolíckym učením. Z Aristotela čerpal veľa, veril, že jeho filozofia a katolícka teológia si neodporujú. Na tomto základe staval svoj filozoficko-teologický systém ako akýsi dvojposchodový dom: základ a prvé poschodie tvorila Aristotelova filozofia, katolícka teológia k nemu pridávala druhé poschodie a strechu. Prvým poschodím je základné poznanie Boha, porozumenie pôvodu ľudstva a zmyslu jeho existencie, druhým poschodím sú „tajomstvá viery“, ako sú Svätá Trojica, vtelenie Božieho Syna, vykúpenie, vzkriesenie atď.

Tomáš staval túto „stavbu“ veľmi usilovne. Písal komentáre k Biblii aj k Aristotelovi, filozofické aj teologické pojednania. Vrcholom jeho tvorivého úsilia je Summa theologiae, rozsiahla teologická práca, ktorá má viac ako 2 milióny slov.

Toto dielo však Tomáš nedokončil, 6. decembra 1273 totiž zažil zvláštnu skúsenosť, pri ktorej k nemu údajne prehovoril Kristus: „Dobre si o mne písal, Tomáš. Akú odmenu chceš za svoju prácu?“ Tomáš na to odpovedal: „Nič, Pane, len Teba samého!“ Tomáš nikdy neprehovoril o tom, čo následne zažil, ale odmietol pokračovať v písaní. Všetko, čo dovtedy napísal, sa mu zdalo len ako slama v porovnaní s tým, čo mu Pán zjavil. O štyri mesiace nato cestou na lyonský koncil zomrel. Zažil Tomáš Akvinský štyri mesiace pred svojou smrťou skutočné stretnutie s Kristom? Odpoveď sa zrejme dozvieme len v nebi.

Dielo a učenie Tomáša Akvinského bolo prijaté rozporuplne. Štyri roky po jeho smrti bolo odsúdené ako heretické, no o necelých 50 rokov bolo kanonizované. Dodnes tvorí podstatnú súčasť katolíckeho učenia.

V každom prípade bol impozantný filozoficko-teologický systém vytvorený Tomášom Akvinským vystavený útokom a nesúhlasným stanoviskám. Neskorá scholastika nabrala úplne iný smer, než tomu bolo na začiatku. Viera, že Boh robí všetko podľa nutných dôvodov dokonalosti a spravodlivosti, ktoré môže veriaci pochopiť a domyslieť, nabrala vážne trhliny.

Ján Duns Scotus (1266 – 1308), škótsky františkán, začína zdôrazňovať slobodu a nepoznateľnosť Boha. Nachádza obmedzenia ľudského rozumu, keď ide o vysvetlenie niektorých prvkov kresťanského učenia. S tzv. „novou cestou“ prichádza William Ockham (1280 – 1349), anglický františkán. Ten ešte viac zdôraznil Božiu slobodu a absolútnu moc. Ockham odstránil nepotrebné špekulácie a hypotézy zavedením princípu známeho ako Ockhamova britva. Tento princíp hovorí, že nie je potrebné tvoriť viac hypotéz a možných vysvetlení tam, kde postačuje menej.

Neskorá scholastika sa ďalej uberala smerom zdôrazňovania Božej slobody a nepoznateľnosti, a tak uzatvorila pomyslený kruh: na začiatku bol optimizmus, že rozum nám pomôže úplne poznať Boha, na konci ostalo rozčarovanie, že ho poznať nemôžeme vôbec a nemá zmysel niečo dokazovať.

Koniec scholastiky v podstate priniesol koniec stredoveku. Na jednej strane sa spod teológie vyčlenilo samostatné filozofické skúmanie vrátane vedeckého. Na druhej strane sklamanie z možností rozumu otvorilo cestu hľadaniu skutočnej pravdy a skutočnej autority. Práve na pozadí krachujúcej scholastiky dochádza k reformácii, ktorá sa vracia k jednoduchej viere a k Písmu ako zjavenému Božiemu slovu a skutočnej autorite.

Zdroje:
Pavel Hanes: Dejiny kresťanstva. Banská Bystrica: Trian, 2007
Wikipédia – Slobodná encyklopédia

FaLang traduction system by Faboba

Životopisy (cirkevné dejiny)

  • Baise Pascal - Jansenizmus - 17. storočie

    Nie, nebojte sa, nevzali ste omylom do rúk učebnicu fyziky. Hoci meno Blaise Pascal poznáte snáď najmä v súvislosti s…

  • Hrmiaci Škót - John Knox (16. storočie)

    V dobe pred reformáciou sa na mape Európy neslávne vynímala malá krajina na severe – Škótsko. Ak inde bola cirkev…

  • Vývoj a dôsledky reformácie

    Pavel Hoffman Po dlhšom období stavu bez výraznejších zmien vo svete sa ľady začínali znovu hýbať v stredoveku v 13. storočí.…

  • Hugenoti (16. storočie) - Reformácia vo Francúzsku

    Aj keď najvýznamnejší reformný pohyb v cirkvi sa zrejme odohral v Nemecku a Švajčiarsku v 16. storočí, podobné hnutie sa…

  • Habáni (16. storočie)

    Radikálna reformácia v našich končinách V minulom čísle sme sa venovali hnutiu anabaptistov (novokrstencov), ktoré patrilo k tzv. radikálnej vetve reformácie.…

  • Anabaptisti (1509-1564) - Radikálna reformácia

    V predchádzajúcich číslach sme sa venovali najvplyvnejším osobnostiam reformácie v 16. storočí. Jedným zo spoločných menovateľov tohto prebudeneckého pohybu bol…

  • Ján Kalvín (1509 - 1564) - Švajčiarska reformácia

    V dobe, keď v Nemecku napredovala Lutherova reformácia a vo Švajčiarsku ostalo rozbehnuté reformné úsilie po Ulrichovi Zwinglim, prichádza na…

  • Ulrich Zwingli (1484 – 1531)

    Švajčiarska reformácia V posledných dvoch číslach sme sa zaoberali postavou Martina Luthera, hlavného zástupcu nemeckej reformácie. Zhruba v tom istom období sa však…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 2. časť

    Reformácia V minulom čísle sme sa začali venovať kľúčovej osobnosti reformácie – Martinovi Lutherovi, ktorý ako mních spoznal ospravedlnenie z viery a spôsobilo to…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 1. časť

    Reformácia V čase, keď čoraz viacerí hľadali odpovede na neutešenú situáciu cirkvi a keď sa v spoločnosti všeobecne presadzovala renesančná myšlienka…

  • Girolamo Savonarola (1452 – 1498)

    Bojovník proti nemravnosti V predchádzajúcich číslach sme písali najmä o reformnom pohybe u našich západných susedov – o Jánovi Husovi, husitoch…

  • Petr Chelčický a Jednota bratská (od 15. storočia)

    Viera, nádej a láska V minulom čísle sme si povedali o husitskom hnutí, ktorého zlaté časy skončili po tom, ako sa…

  • Ján Hus - bojovník za pravdu (okolo r. 1370 –…

    Po dosiahnutí vrcholu svojej svetskej moci v 13. storočí sa cirkev ocitla v situácii, keď bola na jednej strane presýtená množstvom vedomostí…

  • Anskar (801 – 865)

    Misia na severe Anskar vošiel do dejín ako „apoštol severu“. O jeho živote sa najviac dozvedáme zo spisu Rimberta, Anskarovho nasledovníka na…

  • John Wycliffe (1328-1384)

    Návrat k Písmu Neskorý stredovek bol obdobím sklamania z veľkých teologických systémov scholastiky, o ktorej sme písali v predošlých číslach, a tiež hľadania nových ciest,…

  • František z Assisi (1181 – 1226)

    František z Assisi, pôvodným menom Giovanni Battista Bernardone, patrí medzi hlavné postavy stredovekého kresťanstva. Otec mu dal krátko po krste meno…

  • Vzostup a pád scholastiky (13. – 15. storočie)

    V 13. storočí sa v západnej kresťanskej teológii naďalej rozvíja scholastika, ktorej počiatky sme si opísali v predminulom čísle a…

  • Valdenskí (12. storočie)

    Ako sme si povedali v minulom čísle, začiatkom druhého tisícročia nachádzame cirkev, ktorá sa zaoberá najmä filozofickým zdôvodňovaním a vysvetľovaním teológie. Na…

  • Raná scholastika (11. – 12. storočie)

      Na prelome tisícročí nachádzame kresťanstvo vo veľmi zvláštnom stave. Európske národy sú v podstate „kresťanské“, na druhej strane skutočný duchovný a morálny…

  • Paulikiáni (7. – 9. storočie)

    Skôr než sa definitívne dostaneme do druhého tisícročia, zastavíme sa ešte pri jednom zaujímavom hnutí, ktoré pôsobilo najmä vo východných…

  • Konštantín a Metod (9. storočie)

    Títo bratia pochádzali z Tesaloniky (Solúna), teda z Byzantskej ríše. Konštantín bol najmladší zo všetkých súrodencov (narodil sa v roku…

  • Počiatky slovanskej misie (7.-8. storočie)

    Po tom, čo sme sa pozreli na niektoré významné osobnosti svetového kresťanstva v prvom tisícročí, vráťme sa teraz trochu späť…

  • Simeon Nový Teológ (949-1022)

    Osobná duchovná skúsenosť Simeon Nový Teológ bol byzantský mních, ktorý po apoštolovi Jánovi a Gregorovi z Nazianzu (ktorý zohral významnú úlohu…

  • Keltská misia (6. – 8. storočie)

    O začiatkoch kresťanstva na Britských ostrovoch toho veľa s istotou nevieme, ale dostalo sa sem pravdepodobne už koncom 2. storočia,…

Predch. Nasl. Strana:

Modlitby

  • Modlitebná prosba
  • Poďakovanie Bohu

Informácie o akciách

  • Chcem dostávať informácie

Sociálne siete

Login

  • Nepamätáš si heslo?
  • Nepamätáš si užívateľské meno?

Prehlásenie o ochrane osobných údajov

© Slovo života international Bratislava, 2012 - 2015