• English (UK)
  • Slovenčina (SK)

  • Úvod
  • O nás
    • O pastorovi
      • Peter Čuřík
      • Martin Hunčár - druhý pastor
    • História vzniku
    • V čo veríme
    • Najčastejšie otázky
    • Slovo pastora
    • Podporte nás
  • Zamyslenia
    • Najnovšie
    • Najčítanejšie
    • Témy
      • Božia láska
      • Spoločenské dianie
      • Kto vlastne si?
      • Chodenie s Bohom
    • O autoroch
  • Časopis
    • Témy
      • Misia / Reportáž
      • Vyučovanie
        • Zahraničný autor
        • Peter Čuřík
      • Rozhovory
      • Životopisy (cirkevné dejiny)
      • Správy zo sveta
      • Izrael
      • Skutočný príbeh
      • Rôzne
    • PDF verzia
    • Objednanie časopisu
  • Multimédiá
    • Audiokázne
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
    • Fotogaléria
    • Video
    • Art
      • Janko Oriešok
      • Ako vrabce čvirikali
  • Aktivity zboru
    • Nedeľná škola
    • G1 - dorast
    • Spark - mládež
      • Pozvánky
      • Fotky
      • Audio
      • Video
    • Letné tábory
      • Oheň od Neho - detský tábor 2019
      • Hodnoty - Spark & G1 tábor 2019
      • Na (vo) vode - detský tábor 2018
      • ŽiWhat - Spark & G1 tábor 2018
      • Champions - detský tábor 2017
      • Diversity - mládežnícko-dorastenecký tábor 2017
      • Ži s Kráľom! - detský tábor 2016
        • Prihláška pre lídrov
      • Walk on Water - mládežnícko-dorastenecký tábor 2016
      • Stretni sa s Kráľom - detský tábor 2015
      • Speak Life - mládežnícko-doratenecký tábor 2015
      • NESTE OVOCIE! - letný detský tábor 2014
      • CHOĎTE! - letný tábor 2013
        • Doprava a poplatky
      • 7 BIBLICKÝCH DIVOV SVETA - letný tábor 2012
        • prihláška pre deti
      • NA SKALE - letný tábor 2011
    • Konferencie
      • Konferencia viery 2017
      • Konferencia viery 2016
      • Konferencia viery 2015
      • Konferencia viery 2014
      • Konferencia viery 2013
      • Konferencia viery 2012
      • Konferencia viery 2011
      • Konferencia viery 2010
      • Konferencia viery 2009
    • Zájazdy
      • Izrael - 13.-20.6.2018
      • Izrael - 10.-17.6.2012
    • Evanjelizácie
      • Per mission tour 2019
      • Per mission tour 2018
      • Per mission tour 2017
      • Turné Perom Cedergårdhom - 2016
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2015
      • Turné s Perom Cedergårdhom: 16. - 27. augusta 2014
      • Eurotour 2013
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2013
      • Evanjelizačné turné s Perom Cedergårdhom - 2012
      • Alfa kurz
    • Ostatné aktivity
      • Tour de 3 Countries 2013 – 204 km
      • Cirkev ako rodina
    • Večerná biblická škola
  • e-Shop
    • Knihy
    • Kázne
    • Hudba
    • Video
  • Kontakt
    • Slovo života int. Bratislava
    • Zbory a misijné skupiny
    • Kresťanské weby

Raná scholastika (11. – 12. storočie)

  • Vytlačiť
  • Odoslať e-mailom
Podrobnosti
Dátum uverejnenia: štvrtok, 15. november 2012, 23:50

Share in FacebookTweet it!

 

Na prelome tisícročí nachádzame kresťanstvo vo veľmi zvláštnom stave. Európske národy sú v podstate „kresťanské“, na druhej strane skutočný duchovný a morálny stav je v mnohých oblastiach na bode mrazu, keď aj cirkevné úrady sa ocitajú vo veľkej morálnej kríze.

Zdá sa, že „kresťanská“ Európa už nepotrebuje misiu a cirkev sa začína viac zaoberať teológiou. A to ani nie jej formovaním, ale skôr jej filozofickým zdôvodňovaním a vysvetľovaním. Začína obdobie, ktoré nazývame scholastickým. Scholastika dominuje dejinám kresťanstva od 11. storočia prakticky až do reformácie začiatkom 16. storočia. Ešte pred Tomášom Akvinským, ktorý sa v 13. storočí stal najvýznamnejšou postavou scholastiky, sa do popredia cirkevného života dostalo niekoľko osobností tzv. ranej scholastiky.

Anselm z Canterbury býva označovaný zanajvýznamnejšieho filozofa a teológa 11. storočia. Pochádzal zo severotalianskeho Burgundského kráľovstva z majetnej rodiny, no po smrti matky odišiel a ako 26-ročný vstúpil do benediktínskeho kláštora v meste Bec, kde sa neskôr stal opátom.

Anselm prišiel s myšlienkou, podľa ktorej skutočnosť, že človek je Božím obrazom, spočíva práve v tom, že človek je rozumová bytosť, čo prinieslo zvýšený dôraz na rozum. Zaslúžil sa o to, že v kresťanskej teológii získala pevné miesto dialektika, spôsob myslenia, v ktorom určitá téza a jej antitéza tvoria novú pravdu, syntézu.

Ďalšia z jeho dôležitých téz bola „verím, aby som porozumel“, v tejto otázke sa blížil k Augustínovi. Kresťanské dogmy sú podľa neho síce nevyvrátiteľnou pravdou, ale treba ich racionálne zdôvodňovať, aby sa veriaci človek upevnil vo svojej viere.

Jeho vplyv a uznanie sa potom šírili veľmi rýchlo, až sa stal jedným z otcov scholastiky, ba napokon v roku 1093 sa stal arcibiskupom v Canterbury. Je o ňom známe, že bol proti križiackym výpravám.

Peter Abélard bol francúzsky filozof a teológ, priekopník racionalizmu. Bol zo šľachtickej rodiny, jeho otec aj bratia boli vojakmi. Bol šarmantný, výrečný a márnivý, s veľmi kritickými sklonmi, ale v žiadnom prípade nie bezbožný. Ďalej rozpracoval dialektickú metódu, ktorá sa stala vzorom scholastiky a spočívala v osvetlení problému zo všetkých strán a v snahe o zmierenie zdanlivo neprekonateľných rozporov. V spore o vzťahu viery a rozumu sa prikláňal k racionalizmu: treba chápať, aby sme mohli veriť, Biblii je nutné rozumieť. Abélard sa stal učiteľom Petra Lombardského a je považovaný za predchodcu Tomáša Akvinského. Jeho názory však často neboli úplne pravoverné, vyslúžil si nimi povesť voľnomyšlienkara a odsúdenie na dvoch cirkevných konciloch. Niektoré jeho názory boli cirkvou odmietnuté ako heretické.

Peter Lombardský bol scholastický teológ, parížsky biskup. Pochádzal z talianskej západnej Lombardie, narodil sa okolo roku 1100. Neskôr sa pri štúdiu dostal do Paríža, kde sa stretol aj s Abélardom. Napokon sa Peter v polovici 12. storočia sám stal oslavovaným profesorom teológie. Vtedy začala aj jeho kňazská kariéra a v roku 1159 ho vymenovali za parížskeho biskupa, no rok nato zomrel.

Najvzácnejším dielom sú jeho Štyri knihy sentencií, ktoré sú súhrnom biblických textov, pasáží od cirkevných otcov (najmä Augustína) a od mnohých ďalších stredovekých mysliteľov, v ktorej sa snažil systematicky zhrnúť základné teologické témy. Obsahujú tieto okruhy: 1. Božia Trojica, 2. Stvorenie, 3. Kristus – Spasiteľ a cnosti, 4. Sviatosti a milosť. Tieto knihy sa stali základným a povinným čítaním každého študenta teológie až do 16. storočia na všetkých stredovekých univerzitách. Ešte aj Martin Luther ako študent k nim písal komentáre.

Aj prostredníctvom scholastiky sa kresťanstvo postupne pozdvihovalo z priepasti, v ktorej sa ocitlo na prelome tisícročí. Išlo však skôr o pokrok v oblasti vzdelanosti a vonkajších prvkov kresťanstva. Prínosom bol vznik a rozvoj škôl. Zároveň to ale bolo obdobie neslávne známych križiackych výprav. Upevňovala sa moc cirkevnej hierarchie a pápežstva, ktoré v 13. storočí dosiahlo svoj vrchol v postave Innocenta III. Filozofické pretváranie teológie našlo svoje vyjadrenie v učení o transubstanciácii (prepodstatnenie, viera, že chlieb a víno pri eucharistii sa premieňajú na skutočné telo a krv Krista), ktoré bolo oficiálne prijaté na 4. lateránskom koncile v roku 1215.

Reakcia na upevňovanie svetskej moci cirkvi a scholastické diskusie, často veľmi vzdialené bežným ľuďom, bola v podstate dvojaká. Na jednej strane vznikli nové mníšske rády, napríklad cisterciáni, dominikáni či františkáni, pričom posledne menovaní reagovali na veľké majetky cirkvi extrémnym záväzkom k úplnej chudobe. Na druhej strane vznikali reformné hnutia, ako napríklad valdenskí, o ktorých si povieme na budúce. Tieto hnutia postupne dláždili cestu blížiacej sa reformácii.

Zdroje:
Pavel Hanes: Dejiny kresťanstva. Banská Bystrica: Trian, 2007
Wikipédia – Slobodná encyklopédia

Spracoval: Tomáš Počai

FaLang traduction system by Faboba

Životopisy (cirkevné dejiny)

  • Baise Pascal - Jansenizmus - 17. storočie

    Nie, nebojte sa, nevzali ste omylom do rúk učebnicu fyziky. Hoci meno Blaise Pascal poznáte snáď najmä v súvislosti s…

  • Hrmiaci Škót - John Knox (16. storočie)

    V dobe pred reformáciou sa na mape Európy neslávne vynímala malá krajina na severe – Škótsko. Ak inde bola cirkev…

  • Vývoj a dôsledky reformácie

    Pavel Hoffman Po dlhšom období stavu bez výraznejších zmien vo svete sa ľady začínali znovu hýbať v stredoveku v 13. storočí.…

  • Hugenoti (16. storočie) - Reformácia vo Francúzsku

    Aj keď najvýznamnejší reformný pohyb v cirkvi sa zrejme odohral v Nemecku a Švajčiarsku v 16. storočí, podobné hnutie sa…

  • Habáni (16. storočie)

    Radikálna reformácia v našich končinách V minulom čísle sme sa venovali hnutiu anabaptistov (novokrstencov), ktoré patrilo k tzv. radikálnej vetve reformácie.…

  • Anabaptisti (1509-1564) - Radikálna reformácia

    V predchádzajúcich číslach sme sa venovali najvplyvnejším osobnostiam reformácie v 16. storočí. Jedným zo spoločných menovateľov tohto prebudeneckého pohybu bol…

  • Ján Kalvín (1509 - 1564) - Švajčiarska reformácia

    V dobe, keď v Nemecku napredovala Lutherova reformácia a vo Švajčiarsku ostalo rozbehnuté reformné úsilie po Ulrichovi Zwinglim, prichádza na…

  • Ulrich Zwingli (1484 – 1531)

    Švajčiarska reformácia V posledných dvoch číslach sme sa zaoberali postavou Martina Luthera, hlavného zástupcu nemeckej reformácie. Zhruba v tom istom období sa však…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 2. časť

    Reformácia V minulom čísle sme sa začali venovať kľúčovej osobnosti reformácie – Martinovi Lutherovi, ktorý ako mních spoznal ospravedlnenie z viery a spôsobilo to…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 1. časť

    Reformácia V čase, keď čoraz viacerí hľadali odpovede na neutešenú situáciu cirkvi a keď sa v spoločnosti všeobecne presadzovala renesančná myšlienka…

  • Girolamo Savonarola (1452 – 1498)

    Bojovník proti nemravnosti V predchádzajúcich číslach sme písali najmä o reformnom pohybe u našich západných susedov – o Jánovi Husovi, husitoch…

  • Petr Chelčický a Jednota bratská (od 15. storočia)

    Viera, nádej a láska V minulom čísle sme si povedali o husitskom hnutí, ktorého zlaté časy skončili po tom, ako sa…

  • Ján Hus - bojovník za pravdu (okolo r. 1370 –…

    Po dosiahnutí vrcholu svojej svetskej moci v 13. storočí sa cirkev ocitla v situácii, keď bola na jednej strane presýtená množstvom vedomostí…

  • Anskar (801 – 865)

    Misia na severe Anskar vošiel do dejín ako „apoštol severu“. O jeho živote sa najviac dozvedáme zo spisu Rimberta, Anskarovho nasledovníka na…

  • John Wycliffe (1328-1384)

    Návrat k Písmu Neskorý stredovek bol obdobím sklamania z veľkých teologických systémov scholastiky, o ktorej sme písali v predošlých číslach, a tiež hľadania nových ciest,…

  • František z Assisi (1181 – 1226)

    František z Assisi, pôvodným menom Giovanni Battista Bernardone, patrí medzi hlavné postavy stredovekého kresťanstva. Otec mu dal krátko po krste meno…

  • Vzostup a pád scholastiky (13. – 15. storočie)

    V 13. storočí sa v západnej kresťanskej teológii naďalej rozvíja scholastika, ktorej počiatky sme si opísali v predminulom čísle a…

  • Valdenskí (12. storočie)

    Ako sme si povedali v minulom čísle, začiatkom druhého tisícročia nachádzame cirkev, ktorá sa zaoberá najmä filozofickým zdôvodňovaním a vysvetľovaním teológie. Na…

  • Raná scholastika (11. – 12. storočie)

      Na prelome tisícročí nachádzame kresťanstvo vo veľmi zvláštnom stave. Európske národy sú v podstate „kresťanské“, na druhej strane skutočný duchovný a morálny…

  • Paulikiáni (7. – 9. storočie)

    Skôr než sa definitívne dostaneme do druhého tisícročia, zastavíme sa ešte pri jednom zaujímavom hnutí, ktoré pôsobilo najmä vo východných…

  • Konštantín a Metod (9. storočie)

    Títo bratia pochádzali z Tesaloniky (Solúna), teda z Byzantskej ríše. Konštantín bol najmladší zo všetkých súrodencov (narodil sa v roku…

  • Počiatky slovanskej misie (7.-8. storočie)

    Po tom, čo sme sa pozreli na niektoré významné osobnosti svetového kresťanstva v prvom tisícročí, vráťme sa teraz trochu späť…

  • Simeon Nový Teológ (949-1022)

    Osobná duchovná skúsenosť Simeon Nový Teológ bol byzantský mních, ktorý po apoštolovi Jánovi a Gregorovi z Nazianzu (ktorý zohral významnú úlohu…

  • Keltská misia (6. – 8. storočie)

    O začiatkoch kresťanstva na Britských ostrovoch toho veľa s istotou nevieme, ale dostalo sa sem pravdepodobne už koncom 2. storočia,…

Predch. Nasl. Strana:

Modlitby

  • Modlitebná prosba
  • Poďakovanie Bohu

Informácie o akciách

  • Chcem dostávať informácie

Sociálne siete

Login

  • Nepamätáš si heslo?
  • Nepamätáš si užívateľské meno?

Prehlásenie o ochrane osobných údajov

© Slovo života international Bratislava, 2012 - 2015