• English (UK)
  • Slovenčina (SK)

  • Úvod
  • O nás
    • O pastorovi
      • Peter Čuřík
      • Martin Hunčár - druhý pastor
    • História vzniku
    • V čo veríme
    • Najčastejšie otázky
    • Slovo pastora
    • Podporte nás
  • Zamyslenia
    • Najnovšie
    • Najčítanejšie
    • Témy
      • Božia láska
      • Spoločenské dianie
      • Kto vlastne si?
      • Chodenie s Bohom
    • O autoroch
  • Časopis
    • Témy
      • Misia / Reportáž
      • Vyučovanie
        • Zahraničný autor
        • Peter Čuřík
      • Rozhovory
      • Životopisy (cirkevné dejiny)
      • Správy zo sveta
      • Izrael
      • Skutočný príbeh
      • Rôzne
    • PDF verzia
    • Objednanie časopisu
  • Multimédiá
    • Audiokázne
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
      • 2008
      • 2007
      • 2006
      • 2005
    • Fotogaléria
    • Video
    • Art
      • Janko Oriešok
      • Ako vrabce čvirikali
  • Aktivity zboru
    • Nedeľná škola
    • G1 - dorast
    • Spark - mládež
      • Pozvánky
      • Fotky
      • Audio
      • Video
    • Letné tábory
      • Oheň od Neho - detský tábor 2019
      • Hodnoty - Spark & G1 tábor 2019
      • Na (vo) vode - detský tábor 2018
      • ŽiWhat - Spark & G1 tábor 2018
      • Champions - detský tábor 2017
      • Diversity - mládežnícko-dorastenecký tábor 2017
      • Ži s Kráľom! - detský tábor 2016
        • Prihláška pre lídrov
      • Walk on Water - mládežnícko-dorastenecký tábor 2016
      • Stretni sa s Kráľom - detský tábor 2015
      • Speak Life - mládežnícko-doratenecký tábor 2015
      • NESTE OVOCIE! - letný detský tábor 2014
      • CHOĎTE! - letný tábor 2013
        • Doprava a poplatky
      • 7 BIBLICKÝCH DIVOV SVETA - letný tábor 2012
        • prihláška pre deti
      • NA SKALE - letný tábor 2011
    • Konferencie
      • Konferencia viery 2017
      • Konferencia viery 2016
      • Konferencia viery 2015
      • Konferencia viery 2014
      • Konferencia viery 2013
      • Konferencia viery 2012
      • Konferencia viery 2011
      • Konferencia viery 2010
      • Konferencia viery 2009
    • Zájazdy
      • Izrael - 13.-20.6.2018
      • Izrael - 10.-17.6.2012
    • Evanjelizácie
      • Per mission tour 2019
      • Per mission tour 2018
      • Per mission tour 2017
      • Turné Perom Cedergårdhom - 2016
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2015
      • Turné s Perom Cedergårdhom: 16. - 27. augusta 2014
      • Eurotour 2013
      • Leto s Perom Cedergårdhom - 2013
      • Evanjelizačné turné s Perom Cedergårdhom - 2012
      • Alfa kurz
    • Ostatné aktivity
      • Tour de 3 Countries 2013 – 204 km
      • Cirkev ako rodina
    • Večerná biblická škola
  • e-Shop
    • Knihy
    • Kázne
    • Hudba
    • Video
  • Kontakt
    • Slovo života int. Bratislava
    • Zbory a misijné skupiny
    • Kresťanské weby

Valdenskí (12. storočie)

  • Vytlačiť
  • Odoslať e-mailom
Podrobnosti
Dátum uverejnenia: nedeľa, 23. december 2012, 00:03

Share in FacebookTweet it!

Ako sme si povedali v minulom čísle, začiatkom druhého tisícročia nachádzame cirkev, ktorá sa zaoberá najmä filozofickým zdôvodňovaním a vysvetľovaním teológie. Na druhej strane hlad po skutočne živej viere dal zrod novým reformným hnutiam. V 12. storočí boli takýmto významným hnutím tzv. valdenskí.

 

V alpských údoliach Piemontu sa vraj zachovali ešte od nerónovského prenasledovania zbory veriacich, ktorí boli rôzne nazývaní, ale medzi sebou sa nazývali jednoducho „bratia“. Podľa inkvizítora Reineria sa ich pôvod datuje od čias pápeža Silvestra (314 – 336), podľa iných ešte od čias apoštolov – sotva vraj jestvuje krajina, kde by sa táto heréza nevyskytovala. Dodržujú všetky články vierovyznania, len sa rúhajú rímskej cirkvi. Títo „bratia“ vraj v odlúčenosti svojich vrchov ostali nedotknutí vývojom rímskej cirkvi. Správali sa podľa Písma.

 

Iní považujú za ich zakladateľa biskupa Claudia z Turína, ktorý pôsobil v časoch Ľudovíta Zbožného (814 – 840). Ten vo svojom komentári k listu Galatským jasne učí ospravedlnenie z viery a poukazuje, že cirkev sa od tohto učenia odvrátila.

 

Valdenským dal meno Peter Valdés (Waldo). Bol to pôvodne bohatý lyonský obchodník a zrejme patril ku kupeckej triede, ktorá sa práve v 12. storočí začala domáhať slobôd. V r. 1175 alebo 1176 sa však obrátil, podľa istých zdrojov pri počúvaní minstrela, ktorý spieval príbeh sv. Alexia so stredovekou oslavou chudoby. Následne sa vzdal svojho bohatstva a začal kázať evanjelium. Kronikár píše, že keď Valdés dal svojej manželke na výber medzi svojím hnuteľným a nehnuteľným majetkom, rozhodla sa pre jeho statky a vody, lesy a lúky, domy a vinice, pece a mlyny. Valdésovi ostali peniaze, ktoré potom rozdal. Pre Valdésa bola dôveryhodnosť evanjelia nerozlučne spätá s chudobou, s čím by sme zrejme nesúhlasili, treba to však vidieť ako protest proti bohatstvu a materializmu oficiálnej cirkvi tej doby. Valdés si dal preložiť časti Biblie do ľudovej reči a na ich základe začal so svojimi prívržencami misijnú činnosť.

 

Ich odvaha viedla k predvolaniu Valdésa s nasledovníkmi r. 1179 na Tretí lateránsky koncil rovno pred pápeža. Anglický mních Walter Map, prítomný na koncile, opísal Valdésa a jeho druhov pohŕdavo, ako „ľudí hlúpych a nevzdelaných“, ktorým ku kazateľskej činnosti chýbajú všetky predpoklady. Valdés ale dosiahol v nasledujúcom roku aspoň podmienečné schválenie a začal kázať.

 

Roku 1180 bol Valdés predvolaný na vypočutie pred lyonským arcibiskupom a pápežským legátom. Títo mu šikovne vložili do úst vierovyznanie, ktoré mu povoľovalo chudobu, ale nedávalo mu povolenie kázať evanjelium.

 

Roku 1184 Valdés a jeho nasledovníci s konečnou platnosťou odmietli zákaz kázania a vykladania Písma. Na koncile vo Verone boli preto exkomunikovaní a vyhlásení za nepriateľov kresťanstva, pretože si vraj neoprávnene prisvojili právo kázať (pápež Lucius III., 1181 – 1185). Valdés na to odpovedal podľa vzoru apoštola Petra: „Lepšie je poslúchať Boha ako ľudí“ a úprimne sa čudoval, „prečo sa biskupi neradujú, keď predsa kážeme Krista?“

 

Po exkomunikácii odišli z Lyonu hlavne na francúzsky juh. V tom čase bolo prenasledované iné hnutie, tzv. albigénci, a popri nich boli vyvraždení aj mnohí valdenskí. Práve prenasledovanie ich neskôr prinútilo zorganizovať sa ako cirkev s biskupmi, kňazmi a diakonmi.

 

Bernard z Fontcaude, správca premonštrátskeho opátstva, si tesne po r. 1190 všíma hlavne to, že radikálne odmietli poslušnosť organizovanej cirkvi a privlastnili si právo kázať Krista. Učenie cirkvi zúžili len na to, čo Písmo vyslovene prikazuje.

 

V 13. a 14. storočí prenikli do nemeckých, českých, poľských a uhorských krajín. Ich kazatelia boli akýmisi cestujúcimi učiteľmi. Pomocou rozvetvenej siete utajených útulkov pravidelne navštevovali „priateľov“ či „známych“, ktorí si z generácie na generáciu v rodinách a rodoch verne odovzdávali valdénske zásady. Zároveň hnutie časom získalo určitý charakter tajného spolku. Po čase sa mnohí valdenskí navonok prispôsobovali životu v cirkevných farnostiach.

 

Inkvizítor Bernardo Gui okolo r. 1320 zaznačil ich učenie. Zdôrazňuje, že odmietajú cirkevnú autoritu, inak vykladajú sviatosti, ktoré môžu vysluhovať muži aj ženy. Večeru Pánovu prijímajú obyčajne raz do roka. Katolícke sviatky, pôsty a modlitby odmietajú ako nezaložené na Novej zmluve. Bernardovi Gui sa fakt, že kňazi nie sú oficiálne ordinovaní, zdá závažnejší, ako to, že kážu v ľudovej reči. Všíma si, že odmietajú prísahu a popierajú učenie o očistci, ako aj modlitby za mŕtvych.

 

Valdenskí sa rozšírili po celej Európe – v Španielsku, Itálii, Nemecku a Čechách, no najsilnejší boli v strednej a východnej Európe. V roku 1488 bola v Dauphiné proti nim vedená križiacka výprava. V strednej Európe neskôr ovplyvnili vývoj reformácie a pridali sa k hlavnému prúdu reformácie.

Zdroje:
Pavel Hanes: Dejiny kresťanstva. Banská Bystrica: Trian, 2007
Wikipédia – Slobodná encyklopédia

Spracoval: Tomáš Počai

FaLang traduction system by Faboba

Životopisy (cirkevné dejiny)

  • Baise Pascal - Jansenizmus - 17. storočie

    Nie, nebojte sa, nevzali ste omylom do rúk učebnicu fyziky. Hoci meno Blaise Pascal poznáte snáď najmä v súvislosti s…

  • Hrmiaci Škót - John Knox (16. storočie)

    V dobe pred reformáciou sa na mape Európy neslávne vynímala malá krajina na severe – Škótsko. Ak inde bola cirkev…

  • Vývoj a dôsledky reformácie

    Pavel Hoffman Po dlhšom období stavu bez výraznejších zmien vo svete sa ľady začínali znovu hýbať v stredoveku v 13. storočí.…

  • Hugenoti (16. storočie) - Reformácia vo Francúzsku

    Aj keď najvýznamnejší reformný pohyb v cirkvi sa zrejme odohral v Nemecku a Švajčiarsku v 16. storočí, podobné hnutie sa…

  • Habáni (16. storočie)

    Radikálna reformácia v našich končinách V minulom čísle sme sa venovali hnutiu anabaptistov (novokrstencov), ktoré patrilo k tzv. radikálnej vetve reformácie.…

  • Anabaptisti (1509-1564) - Radikálna reformácia

    V predchádzajúcich číslach sme sa venovali najvplyvnejším osobnostiam reformácie v 16. storočí. Jedným zo spoločných menovateľov tohto prebudeneckého pohybu bol…

  • Ján Kalvín (1509 - 1564) - Švajčiarska reformácia

    V dobe, keď v Nemecku napredovala Lutherova reformácia a vo Švajčiarsku ostalo rozbehnuté reformné úsilie po Ulrichovi Zwinglim, prichádza na…

  • Ulrich Zwingli (1484 – 1531)

    Švajčiarska reformácia V posledných dvoch číslach sme sa zaoberali postavou Martina Luthera, hlavného zástupcu nemeckej reformácie. Zhruba v tom istom období sa však…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 2. časť

    Reformácia V minulom čísle sme sa začali venovať kľúčovej osobnosti reformácie – Martinovi Lutherovi, ktorý ako mních spoznal ospravedlnenie z viery a spôsobilo to…

  • Martin Luther (1483 - 1546), 1. časť

    Reformácia V čase, keď čoraz viacerí hľadali odpovede na neutešenú situáciu cirkvi a keď sa v spoločnosti všeobecne presadzovala renesančná myšlienka…

  • Girolamo Savonarola (1452 – 1498)

    Bojovník proti nemravnosti V predchádzajúcich číslach sme písali najmä o reformnom pohybe u našich západných susedov – o Jánovi Husovi, husitoch…

  • Petr Chelčický a Jednota bratská (od 15. storočia)

    Viera, nádej a láska V minulom čísle sme si povedali o husitskom hnutí, ktorého zlaté časy skončili po tom, ako sa…

  • Ján Hus - bojovník za pravdu (okolo r. 1370 –…

    Po dosiahnutí vrcholu svojej svetskej moci v 13. storočí sa cirkev ocitla v situácii, keď bola na jednej strane presýtená množstvom vedomostí…

  • Anskar (801 – 865)

    Misia na severe Anskar vošiel do dejín ako „apoštol severu“. O jeho živote sa najviac dozvedáme zo spisu Rimberta, Anskarovho nasledovníka na…

  • John Wycliffe (1328-1384)

    Návrat k Písmu Neskorý stredovek bol obdobím sklamania z veľkých teologických systémov scholastiky, o ktorej sme písali v predošlých číslach, a tiež hľadania nových ciest,…

  • František z Assisi (1181 – 1226)

    František z Assisi, pôvodným menom Giovanni Battista Bernardone, patrí medzi hlavné postavy stredovekého kresťanstva. Otec mu dal krátko po krste meno…

  • Vzostup a pád scholastiky (13. – 15. storočie)

    V 13. storočí sa v západnej kresťanskej teológii naďalej rozvíja scholastika, ktorej počiatky sme si opísali v predminulom čísle a…

  • Valdenskí (12. storočie)

    Ako sme si povedali v minulom čísle, začiatkom druhého tisícročia nachádzame cirkev, ktorá sa zaoberá najmä filozofickým zdôvodňovaním a vysvetľovaním teológie. Na…

  • Raná scholastika (11. – 12. storočie)

      Na prelome tisícročí nachádzame kresťanstvo vo veľmi zvláštnom stave. Európske národy sú v podstate „kresťanské“, na druhej strane skutočný duchovný a morálny…

  • Paulikiáni (7. – 9. storočie)

    Skôr než sa definitívne dostaneme do druhého tisícročia, zastavíme sa ešte pri jednom zaujímavom hnutí, ktoré pôsobilo najmä vo východných…

  • Konštantín a Metod (9. storočie)

    Títo bratia pochádzali z Tesaloniky (Solúna), teda z Byzantskej ríše. Konštantín bol najmladší zo všetkých súrodencov (narodil sa v roku…

  • Počiatky slovanskej misie (7.-8. storočie)

    Po tom, čo sme sa pozreli na niektoré významné osobnosti svetového kresťanstva v prvom tisícročí, vráťme sa teraz trochu späť…

  • Simeon Nový Teológ (949-1022)

    Osobná duchovná skúsenosť Simeon Nový Teológ bol byzantský mních, ktorý po apoštolovi Jánovi a Gregorovi z Nazianzu (ktorý zohral významnú úlohu…

  • Keltská misia (6. – 8. storočie)

    O začiatkoch kresťanstva na Britských ostrovoch toho veľa s istotou nevieme, ale dostalo sa sem pravdepodobne už koncom 2. storočia,…

Predch. Nasl. Strana:

Modlitby

  • Modlitebná prosba
  • Poďakovanie Bohu

Informácie o akciách

  • Chcem dostávať informácie

Sociálne siete

Login

  • Nepamätáš si heslo?
  • Nepamätáš si užívateľské meno?

Prehlásenie o ochrane osobných údajov

© Slovo života international Bratislava, 2012 - 2015